Actueel

Tweede Kamer wil routekaart voor verbeteringen A12-spoorcorridor

  • Actueel
  • Tweede Kamer wil routekaart voor verbeteringen A12-spoorcorridor
Datum: 08 februari 2022

Kom nog voor het zomerreces met een routekaart om de spoorverbinding Randstad-Arnhem-Metropoolregio Rijn-Ruhr (A12-spoorcorridor) te verbeteren. Deze motie aan de regering werd vandaag, 8 februari 2022, ondersteund door een zeer ruime meerderheid in de Tweede Kamer. Samen met diverse andere regio’s en provincies, VNO-NCW en onder andere NS pleiten we al langer voor verbetering van deze spoorverbinding, dus we zijn blij met de steun vanuit de Tweede Kamer.

De Kamerleden onderschrijven de kernpositie van de A12-spoorcorridor op het Europese transportnetwerk, en willen inzetten op frequentie- en snelheidsverhoging. Volgens de Kamerleden is het van belang deze verbinding te verbeteren, om zo internationale verbindingen te versnellen én binnenlandse knelpunten op te lossen. Als regio pleiten we al langer voor investeringen in het spoor op deze corridor. Hierover hebben we dan ook contact met enkele Kamerleden. Nadat er eerder al kamervragen zijn gesteld, is het mooi dat dit nu ook in een motie is aangenomen. Als regio hopen we dat dit leidt tot besluitvorming en een grotere ambitie van het nieuwe kabinet op juist deze verbinding. Het kabinet wil volgens het coalitieakkoord namelijk inzetten op betere aansluiting op internationale netwerken.

Waarom zijn investeringen nodig?

De regio Arnhem-Nijmegen groeit enorm: 60.000 nieuwe woningen tot 2040 en veel nieuwe bedrijven. Tegelijkertijd wil Europa internationaal vervoer verduurzamen en economische centra met elkaar verbinden, bijvoorbeeld op Europese kernnetwerken zoals Randstad-Arnhem-Ruhr. Niets doen, leidt tot overvolle wegen en een overbelast spoor. Met investeringen in dit spoor houden we de regio Arnhem-Nijmegen, Nederland en Europa groen, leefbaar, schoon en bereikbaar.

Welke verbeteringen zijn nodig?

De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen pleit al langer voor de volgende verbeteringen aan de A12-spoorcorridor:

  • Beter spoor tussen Utrecht en Arnhem: veiligheidsmaatregelen, ongelijkvloerse kruisingen, nieuwe stations en een oplossing voor spoorknooppunt Arnhem-Oost in relatie tot de verstedelijkingslocatie Spoorzone Arnhem-Oost;
  • Investeringen in de ICE’s:
    • zoals eens per uur een ICE tussen Amsterdam, Arnhem en Frankfurt;
    • een hogere maximumsnelheid tussen Amsterdam en Frankfurt;
    • en een snellere verbinding tussen Arnhem en Berlijn;
    • door een betere aansluiting in Duisburg zonder 1,5 uur wachttijd.
  • Nader onderzoek naar vijf mogelijke routes voor goederenvervoer, daarbij rekening houdend met het personenvervoer over de A12-spoorcorridor en de verstedelijkingsopgave in bijvoorbeeld Arnhem-Oost. Dit onderzoek wordt nu ook uitgevoerd.
  • Meer politieke aandacht door Den Haag en Europa voor (inter)nationaal spoor in de regio Arnhem-Nijmegen.

Bekijk ook onze video waarin we onze wensen voor het spoor toelichten.

Fotograaf ICE in Arnhem: Chris0693