• Homepage
  • Actueel
  • Maarten Haverkamp van NS: ‘Fantastische kansen voor de regio’

Actueel

Maarten Haverkamp van NS: ‘Fantastische kansen voor de regio’

Maarten Haverkamp

De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen werkt nauw samen met NS. Dat heeft al tot mooie successen geleid. Bijvoorbeeld een minder drukke spits in Nijmegen Heijendaal doordat onderwijsinstellingen hun roostertijden meer spreiden. Maarten Haverkamp, regiodirecteur Noord-Oost Nederland bij NS, ziet bovendien mooie kansen voor de toekomst. Zoals een sterkere spoorcorridor Randstad-Arnhem-Ruhrgebied.

NS wil mensen op een duurzame manier van a naar b vervoeren. Ook in en naar de regio Arnhem-Nijmegen. De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen vindt duurzame mobiliteit net zo belangrijk, dus beide organisaties werken nauw samen. Maarten Haverkamp, regiodirecteur Noord-Oost Nederland bij NS: “We overleggen regelmatig, en dat heeft tot diverse mooie initiatieven en resultaten geleid. Ik denk bijvoorbeeld aan het project Slim Roosteren in Nijmegen. Overleg tussen NS, Groene Metropoolregio en onderwijsinstellingen heeft er onder andere voor gezorgd dat de lestijden van drie grote onderwijsinstellingen zijn aangepast. Dit om de drukte tijdens de ochtendspits op de weg én in de trein meer te spreiden. Een ander mooi resultaat van onze samenwerking is dat er vanaf 2022 per uur 6 treinen rijden op het traject Nijmegen-Arnhem-Schiphol; 2 meer dan nu. Zo’n samenwerking waarin we elkaar goed weten te vinden en successen boeken, geeft mij veel energie.”

fotograaf ICE in Arnhem: Chris0693

ICE op station

Reizen naar Duitsland

De trein is een belangrijk middel om Nederlandse en Europese klimaatdoelstellingen te halen. Dat vindt ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat de keuze voor de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer wil bevorderen, in plaats van het vliegtuig. Treinen stoten namelijk minder CO2 per kilometer per passagier uit. Jaarlijks vliegen er nu bijvoorbeeld nog circa 1,8 miljoen mensen tussen Schiphol en Düsseldorf, Köln/Bonn, Frankfurt, Stuttgart en Basel. Terwijl de trein op deze afstand een prima alternatief is. “Samen met onder andere de Groene Metropoolregio hebben we daarom het aankomend kabinet gevraagd te investeren in de spoorverbinding Randstad-Arnhem-Rhein/Ruhrgebied. Qua gemak en comfort wint de trein het al van het vliegtuig. Het boarden gaat sneller, je reis begint en eindigt in het centrum van een stad. Maar qua snelheid is het verschil tussen vliegtuig en trein nog groot. We willen daarom de snelheid van de ICE’s op de spoorcorridor Randstad-Arnhem-Ruhrgebied graag verhogen naar 200 kilometer per uur. Maar ook willen we dat ICE’s op dit traject vaker en betrouwbaarder kunnen rijden.” NS heeft daarom samen met onze en andere regio’s en organisaties een brief verstuurd aan informateur Tjeenk Willink en het aankomend kabinet, met de oproep te investeren in deze spoorcorridor Randstad-Arnhem-Ruhrgebied.

Tel je zegeningen

Genoeg gezamenlijke plannen dus voor NS en onze regio, waar Haverkamp met plezier aan werkt. “Er liggen fantastische kansen voor de regio, zoals die spoorverbinding met het Rhein/Ruhrgebied. Tegelijk zeg ik: tel je zegeningen. Het slimme roosteren in Heijendaal, het prachtige station Arnhem, 6 keer per uur een trein naar Schiphol, de plannen voor het nieuwe station in Nijmegen. Ja, de regio mag echt trots zijn op wat ze al heeft neergezet.”